Jag förstår att du är rädd om din tid. All telefonförsäljning är dock inte likadan. Alla läser inte från manus och vill pracka på dig saker du inte behöver. Enda sättet att klara av ett telefonförsäljarjobb en längre tid är om säljaren är stolt över det hen erbjuder och representerar. Uppförsbackar kräver starka motorer och det finns få jobb som är så krävande som telefonförsäljning. Många kunder ogillar säljsamtal och kan därför vara tuffa mot telefonsäljare. Därför är det en bra test om du ska köpa något. Fråga hur bolaget du är intresserad av får sina kunder. Det är ett gott tecken om de får sina kunder genom telefonförsäljning och säljarna där jobbat länge. Deras tjänst måste vara bra för att de ska orka. Jag hör ibland etablerade företag varna i media för att ta emot ett kallsamtal. Varför tror ni att de gör det? De etablerade företagen är livrädda att någon ska berätta för kunderna att det finns en bättre lösning. För en uppstickare finns det inte många andra kostnadseffektiva sätt att tillgå för att nå sina potentiella kunder. Om du inte kan ringa en ”random” person och berätta vad ni erbjuder så är du troligen på fel arbetsplats.

Johan Bynélius - 25 Mar 2019