Det är en ”tull” alla måste passera. Snacka om pricing power. Gillar den typen av bolag. Case: Bolaget Air Lease ”C” –Contrarian: Hur går jag mot strömmen? Wallstreet ger bolaget inget extra värde för bolagets roll som ”tullägare”. Air Lease kontrollerar utbudet av flygmaskiner och gynnas starkt varje gång Boeing eller Airbus får produktionsproblem. Vilket händer regelbundet. Igår stängde tex Airbus ner A380 projektet. Wallstreet buntar ihop Air Lease med alla andra finansieringsbolag. I takt med att bolaget får en ökad andel återkommande intäkter borde marknaden omvärdera vinstkvaliten och höja värderingen av bolaget. Kinasamtalet är en risk och Wallstreet straffar bolag med Kinakoppling. Wallstreet straffar bolaget eftersom de har en hög skuld. När räntan nu är på väg upp blir marknaden orolig. I Air Lease fall är 85% av skulden med låst ränta. Leasingavtalen har dessutom ränteklausuler som bolaget lagt på kunderna. Wallstreet sätter inte heller något värde på att bolaget har de lägsta kostnader i branschen och att de har möjlighet att höja priset.

Johan Bynélius - 22 Mar 2019