De flesta män börjar då att tänka på Victoria Silvstedt eller liknande. Jag är lite annorlunda Jag börjar tänka på alla skandaler i bolagsvärden som gör bolag köpvärda. Under ett bolags livstid är det ca 20% sannolikhet att bolaget råkar ut för en skandal. De är med andra ord ganska vanliga. Några kända exempel: Lite längre tillbaka i tiden… År 1982 Johnson & Johnson 1990 Perrier förgiftning 1993 Pepsi, spruta inuti burk Mer i nutid År 2012 Monster 2014 Mcdonalds & Yum Brands -> dåligt kött 2015Volkswagen Dieselgate 2016 Lufthansa pilot kraschar plan 2017 United Airlines kastar ut passagerare 2018 Danske Bank penningtvätt Skandaler påverkar ofta flocken psykologiskt, vilket pressar ner börskursen. Det leder ofta till köpläge eftersom skandalen oftast bara påverkar bolagets intjäning på kort sikt medan bolagets värde avgörs baserat på kassaflödet som bolaget genererar för all framtid.

Johan Bynélius - 22 Mar 2019