Kunder är oförutsägbara och mycket förändringsbenägna. Ena stunden är de produktköpare, andra stunder värdeköpare sen prisköpare. Kundernas situation ändras när de blir fattigare, när de blir rikare, när kunskapsnivån ökar. De söker stora bilar sen små för att plötsligt leta megastora bilar. Det räcker inte, nu ska de vara energisnåla. Varje gång kundernas preferenser ändras ökar det risken för att affärsmodellen blir obsolet. Bolaget du investerat i börjar tappa ett par kunder. Ena lagret av kunder efter det andra börjar skalas av. Små små subtila ändringar har lett till att bolaget du investerat i har hamnat i en orkan med negativ spiral. När du investerar är det därför extremt viktigt att följa hur bolagets värderbjudande matchar kundernas ”flavour of the day”. Jag tycker också att det är en bra ide att undvika branscher med alltför hög kundrisk. Branscher där kunderna är kända för att ändra sina preferenser ofta. Ett exempel är klädföretag. Klädföretag är inne och köps av alla när det prickar kundernas tillfälliga preferenser. Lacoste, Henri Lloyd, Abercrombie & Fitch, Canada Goose, Odd Molly etc. De fungerar jättebra tills de inte matchar kundens preferenser och då går det snabbt utför.

Johan Bynélius - 22 Mar 2019