Tunt med konstruktiv kritik. Jag har inte djupstuderat H&M och är inte så insatt. Det kan dock ibland vara en fördel när det gäller att tänka kreativt. Kunderna måste in i H&M:s butik/hemsida för att det ska bli affär. Bensinmackar som låter mig betala bensinen utanför butiken tappar alla spontanköp som jag skulle gjort inne i butiken. Varför ska jag besöka H&M? Hög modegrad och billigt. För 10 år sedan lockade billiga priser, men idag urvattnar onlinehandeln den konkurrensfördelen. Kvalitén upplevs dessutom som dålig vilket minskar känslan av att det är billigt. Mitt brainstorminlägg med en ny affärsidé till H&M: Erbjud kvalité genom populära varumärken och fler designervaror men till 30-50% rabatt mot ”listpris”. Från billigt och mode -> mode, populära varumärken, kvalité och billigt. Skapa därigenom en skattjaktkänsla där kläderna byts ut extremt ofta. Skapa en känsla av att du missar klipp, så att kunderna måste besöka butiken/online frekvent. Köp in de varumärken som är heta för tillfället. Var opportunistisk i inventarieflödet. Dra nytta av order som blir avbeställda, fabriker om överproducerar och varor i slutet på modecykeln. Lägg in en Starbucks inne i butikerna eller andra idéer som lockar in kunderna.

Johan Bynélius - 22 Mar 2019