Cambridge Analytica skandalen ligger som en våt filt. Kan regleringar skada bolag, eller kan det innebära motsatsen? Vad hände till exempel med tobaksbranschen när inget bolag längre fick göra reklam. ”The Marlboro Man” blev av med alla potentiella konkurrenter. Regelverk gynnar de etablerade företagen. Fair Investments har samma regler som Storbankerna men deras Compliance kostnader är en bråkdel av omsättningen medan det innebär stora kostnader för oss. I fallet med Cambridge Analytica var det ingen som hackade informationen. De fick tillgång till infon genom ett så kallat ”API”. Om regelverket skulle förhindra sociala nätverk som Facebook att dela sin information, skulle Facebooks nuvarande marknadsposition cementeras. Om inte regelverket är Bear caset, vad är det? Ny teknik är ”the usual suspect”. Myspace, och Windows messenger dog på grund av att de inte såg Big Data. Vilken ny teknik ger plats för nytt socialt nätverk? Augmented reality kanske? Oavsett teknik så har Facebook alltid möjlighet att köpa upp eller kopiera. De har redan visat att de är framgångsrika med den strategin genom att köpa upp Instagram och kopiera Snapchat stories.

Johan Bynélius - 22 Mar 2019