Själv tycker jag kunskap om historia hjälper mig att skapa scenarior för framtiden.

När vi köpte Facebook var det ett hatat bolag.

Facebook fick skulden för att
1) påverka presidentvalet
2) göra presidentvalet ytligt
3) Ryssland påverkade valet
4) Förstöra vårt social liv och göra oss dummare.
5) Ha kontroll på informationen vi får.
6) Sprida fake news

Om politiker och media lyssnat på historialektionerna hade de förstått att sociala medier inte kommer att försvinna. Sociala medier skiljer sig inte från andra mediarevolutioner som förändrat samhället.

Det finns massor av lära av förra mediarevolutionen, när TV kom.

Jämför med Facebook punkterna ovan.

1) TV fick kritik när John F Kennedy blev president.
2) TV fick kritik för att röstarna fokuserade på kandidaternas utseende istället för innehållet
3) FBI sökte efter kommunister bland de anställda på TV-kanalerna
4) TV kallades dumburken
5) TV nätverken kritiserades för att det bara var ett fåtal män som bestämde vad som skulle visas
6) Fake news är inte nytt. På 50-talet kom det fram att frågesporterprogram gav svaren till deltagarna i förhand. 2002 avslöjade aftonbladet hur Parlamentet deltagande fick frågorna i förväg.

Johan Bynélius - 11 Sep 2020