Hennes & Mauritz => nutida svensk kapitalförstörelse Läste precis artikel om H&M, skriven av Richard Bråse. (rekommenderas) Hur stolta vi än må vara över vårt svenska H&M så kan de inte trotsa grundlagarna. Fysikens ”first principles thinking” leder oss till kundernas fyra grundbehov: ->Brett sortiment ->Service ->Tillgänglighet ->Lågt pris H&M kommer aldrig bli bäst på kundernas grundbehov med dagens affärsmodell. Expansionen av butiker tar resurser från det de borde satsa på. Tillfredställa kundernas grundbehov på bästa sätt. Många kapitalintensiva bolag är levande zombies. De är döda men vet inte om att räntan en dag kommer höjas, så därför finns de fortfarande bland oss. H&M är en smältande iskub. Därför är det bra att ledningen envisas med att hålla kvar utdelningsnivån. Jag ogillar utdelningar som ni vet men i det här falllet är det ett sätt att rädda värde. Ledsen att jag är så negativ. Jag är som svensk stolt över H&M och jag tycker dessutom synd om Karl-Johan Persson. Han har fått extremt mycket kritik, ibland bara på grund av den svenska avundsjukan. Pappas pojke går inte hem i stugorna. Det är dock inte en enkel uppgift han har. För att lyckas måste han i princip skrota allt som gjort Farfar Erling och Pappa Stefan framgångsrika. H&Ms tidigare generations framgång är idag deras nuvarande generations förbannelse.

Johan Bynélius - 20 Jun 2019