Våra metoder att lösa problem är bara metoder i våra huvuden och inte den absoluta sanningen. Därför måste vi akta oss för att fastna i våra metoder. Ett exempel: Bolaget jag studerade producerar insulin. Hela läkemedelsindustrin invanda mentala modell var att se läkare som sina konsumenter. Huvudfokus blev därför att producera ett renare och renare insulin för att möta läkarnas behov av bättre läkemedel. Bolaget jag studerade Novo Nordisk NVO lyckades skapa insulin som var en exakt kemisk kopia av mänskligt insulin. Då renhet på insulin var viktigast köpkriteriet och det alla konkurrerade om så ledde utvecklingen till en punkt där det inte gick att göra så mycket mer framsteg. Konkurrens gjorde alla till “me too produkter”. NVO slängde då sin mentala modell och tog fram en ny, där de såg användarna som köpare istället. De fokuserade på logistiken av insulin. NVO tog fram Novopen, den första användarvänliga insulin logistik lösningen. Novopen var designad för att ta bort allt strul och pinsamhet som patienterna upplevde när de injicerade sig själva med insulin. NVO bytte glasögon och gick från att se sig själva som en insulinproducent till att transformera hela företaget till att bli ett diabetesvårdföretag.

Johan Bynélius - 21 Mar 2019