The European Commission said Amazon “systematically” uses data from third-party sellers to boost its sales unfairly in France and Germany.

Har kommissionen aldrig hört talas om ”private label”. När Axfood lanserar produkt med egna varumärket Eldorado är det extremt mycket jobbigare för ursprungsvarumärket. Skall de tacka nej till alla Axfoods butiker?

Om du inte gillar att Amazon konkurrerar med dig så är närmaste butik du kan sälja på ett klick bort. Det är dock ingen som vill sluta sälja sina varor på Amazon eftersom Amazon attraherar så många köpare och gjort stora investeringar i IT-infrastrukturen/logistik.

De märken som inte gillar Amazon är ju fria att ta sina varor till någon annan butik. Onlinemarknaden har dessutom idag en extremt liten marknadsandel. Om kommissionen ville göra skillnad så borde de gå på liknande företag som våra Axfood/H&Ms etc egna varumärken i första hand. Inte på på en liten spelare.. Luktar politik/protektionism och skyddande av etablissemanget. 😊

Amazon är en möjliggörare. Genom att begränsa Amazon begränsar kommissionen konkurrens från småentreprenörer som aldrig skulle kunna konkurrera utan Amazon. Deras potentiella agerande skadar konsumenterna i Europa och hotar frihandeln.

Johan Bynélius - 17 Nov 2020