Kontrast/anchoring-effekten: Om du går in i en herrbutik kommer de att försöka sälja på dig en dyr kostym innan de visar den dyra tröjan, eftersom kontrasten gör att tröjan verkar billigare. Cafén och restauranger kommer lägga till ett mellanalternativ som gör att den dyraste kaffen inte verkar lika dyr (i jämförelse med mellanalternativet). Hur många gånger har du inte funderat på att ta en mellan-cola men slutat upp med en stor cola eftersom den bara kostade några kronor mer? Utan mellanalternativet hade du säkert valt en liten cola. Du var ju inte så törstig egentligen.

När vi får något, vill vi ge något tillbaka: Om någon ger dig något så kommer du att känna ett behov av att ge dem något tillbaka. Det är ingen slump att butiker ger ut gratisprover. Det är inte för att de vill vara snälla. Samma sak gäller när du provsmakar något i matbutiken. Även om du inte gillar det som serveras, ökar sannolikheten att du köper något annat i butiken för att kompensera för det du fått.

To be continued.. imorgon..

Johan Bynélius - 03 Sep 2020