En av flockens sanningar är att läkemedelsdistribution generellt är impopulärt och hotas av Amazon. Amazon möter ett par inträdesbarriärer: Walgreens, CVS och Wal-Mart köper 95% av alla generika läkemedel. Det ger viktiga skalfördelar. Amazon har också ett särskilt underläge inom området som växer snabbast: Specialty drugs. Dessa mer komplicerade läkemedel kräver en klinisk miljö, vilket Amazon saknar. Ett annat hinder för Amazon är att läkemedel nästan aldrig köps direkt genom kunden utan av en mellanhand (ofta en Pharmacy Benefits Manager). Fördelen med mellanhanden PBM är att de kan förhandla ner priset som kunden får nytta av. Amazon har inte volymerna från start om de inte köper sig in. De flesta läkemedelskunderna är dessutom över 65 år. De är mer traditionella och föredrar att besöka ett apotek istället för att få läkemedlen i brevlådan. Kundernas motvilja till förändring ska inte underskattas. Branschen har en sekulär medvind och de stora apotekskedjorna har viktiga konkurrensfördelar. Walgreens och CVS har stora möjligheter att erbjuda olika sorters behandlingar i deras apotek. De kommer kunna erbjuda det till betydlig lägre kostnader än kostnaden för traditionella besök till doktorn eller sjukhusens akuter.

Johan Bynélius - 22 Mar 2019