Många raljerar över bolag i vår tid som inte visar vinst. De menar att de kommer gå samma öde till mötes som alla millenieskiftesbolagen. Icon Medialab, Spray, Framtidsfabriken, Boo.com etc etc. Vinst är bra om ett företag gör, men det är absolut inte hela sanningen. I min värld är alla enskilda mått genvägar. Det är slarviga sätt att se på ett bolag. För att se ett bolags värde måste djupare analys göras. Ett bra exempel på motsatsen dvs där ett bolag klantade bort massor av värden bara för att visa upp vinst var Myspace. Rupert Murdoch som vanligtvis är en slipad affärsmän tog istället fram sin nyvässade kniv och sprättade upp sin guldgås. Han trodde han skulle få alla äggen på en gång. Istället fick han ett kadaver.. Myspace var alltför snabba med att kapitalisera på sitt nätverk. De hade inte nått en kritisk massa. Facebook väntade istället med att göra vinst tills de hade en stark konkurrensfördel. Idag är Facebook värt $520 miljarder! Vår käre Rupert “klantade bort” 520 Miljarder dollar!! Drabbar ingen fattig men ouch!

Johan Bynélius - 21 Nov 2019