AMZN, GOOGL och FB får mycket kritik i media för att de försvårar konkurrensen. Investerare är oroliga att de skall drabbas av regelverk. I USA styrs konkurrensregelverket/antitrust efter hur ett bolag påverkar kunderna. Om kunderna inte drabbas negativt av ett bolags konkurrenstekniker så är amerikansk ”antitrust” lagstiftning snäll. Alla dessa produkter som ovanstående plattformsbolagen tillhandahåller är GRATIS. Användarna betalar inget för produkterna. Svårt att se att det kan vara dåligt för kunden. Därmed tror jag inte antitrustlagstiftningen i USA blir ett hot. En intressant samhällsutveckling är att det verkar som media och allmänheten generellt blivit mer kategoriserande. Svart eller vitt. God eller ond. Finns inte så mycket utrymme för 50 nyanser av grått . Det som glöms bort är att de stora techbolag trots all kritik gjort det möjligt för småödlorna att konkurrera med de stora drakarna. EX: Dollar Shave Club kunde hota Gilette. Det började med en Youtube video. Slutade med att P&G fick köpa upp bolaget. Genom Amazons plattform kan de småföretagen konkurrera med stora konkurrenter. Trots att plattformsbolagen är till viss del negativt för konkurrensen skulle jag vilja hävda att plattformbolagens nettoeffekt är tydligt positiv. Europa är en annan historia.

Johan Bynélius - 29 May 2020